Κατηγορία: Φυσική Β Γυμνασίου

δύναμη και μεταβολή της ταχύτητας

Δύνα­μη και μετα­βο­λή της ταχύ­τη­τας

Πώς συν­δέ­ε­ται η δύνα­μη με τη μετα­βο­λή της ταχύ­τη­τας; Στα προη­γού­με­να μαθή­μα­τα δια­πί­στω­σες πως όταν η συνι­στα­μέ­νη των δυνά­με­ων που επι­δρούν σε ένα αντι­κεί­με­νο είναι μηδέν, τότε αυτό δια­τη­ρεί στα­θε­ρή την κινη­τι­κή του κατά­στα­ση. Τι συμ­βαί­νει όμως σε ένα σώμα, εφό­σον σε αυτό ασκού­νται δυνά­μεις των οποί­ων η συνι­στα­μέ­νη είναι δια­φο­ρε­τι­κή από το μηδέν; ΨΗΦΙΑΚΟ…
Read more

Συνθήκη ισορροπίας δυνάμεων

Συν­θή­κη ισορ­ρο­πί­ας υλι­κού σημεί­ου

Πότε ένα σώμα (υλι­κό σημείο) ισορ­ρο­πεί; Πώς συσχε­τί­ζε­ται η ισορ­ρο­πία και με τον πρώ­το νόμο του Νεύ­τω­να; Ποια είναι, με λίγα λόγια, η συν­θή­κη ισορ­ρο­πί­ας ενός υλι­κού σημεί­ου; Ας προ­σπα­θή­σου­με να περι­γρά­ψου­με την ισορ­ρο­πία ενός σώμα­τος με τη γλώσ­σα των μαθη­μα­τι­κών. ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ Βιβλίο Β’ Γυμνα­σί­ου Ισορ­ρο­πία υλι­κού σημεί­ου (ebooks.edu.gr) Βιβλίο Α’ Λυκεί­ου Δυνα­μι­κή…
Read more

Συνθήκη ισορροπίας δυνάμεων

Ισορ­ρο­πία δυνά­με­ων

…ή αλλιώς «ο πρώ­τος νόμος της κίνη­σης» Τι χρειά­ζε­ται για να μπο­ρεί ένα σώμα να είναι ακί­νη­το — δηλα­λή να βρί­σκε­ται σε ισορ­ρο­πία — ή να κινεί­ται αδιά­κο­πα με στα­θε­ρή ταχύ­τη­τα; Η απά­ντη­ση στο δεύ­τε­ρο σκέ­λος της ερώ­τη­σης είναι μάλ­λον εύκο­λη: όταν δεν υπάρ­χει κίνη­ση δεν υπάρ­χει δύνα­μη. Τι γίνε­ται όμως με το δεύ­τε­ρο σκέ­λος;…
Read more

στιγμιαία ταχύτητα

Μέση και στιγ­μιαία ταχύ­τη­τα στην καθη­με­ρι­νή γλώσ­σα με φωτο­πύ­λες

Πώς μπο­ρού­με να μετρή­σου­με, με αρκε­τά μεγά­λη ακρί­βεια, τη μέση και τη στιγ­μιαία ταχύ­τη­τα; Ένα φύλ­λο εργα­σί­ας για την πραγ­μα­το­ποί­η­ση εργα­στη­ρια­κής άσκη­σης υπο­λο­γι­σμού της μέσης και της στιγ­μιαί­ας ταχύ­τη­τας στην καθη­με­ρι­νή γλώσ­σα, μιας μπί­λιας σε κεκλι­μέ­νο επί­πε­δο γλώσ­σα με τη χρή­ση φωτο­πυ­λών. Είναι σχε­δια­σμέ­νη για μαθη­τές Β Γυμνα­σί­ου και απο­τε­λεί πρό­τα­ση για την εισα­γω­γή της…
Read more

Βαθμωτά και διανυσματικά μεγέθη

Βαθ­μω­τά (μονό­με­τρα) και δια­νυ­σμα­τι­κά μεγέ­θη

Η ενό­τη­τα αυτή είναι αφιε­ρω­μέ­νη στα βαθ­μω­τά (μονό­με­τρα) και στα δια­νυ­σμα­τι­κά μεγέ­θη, τις ιδιό­τη­τες και τις δια­φο­ρές τους. Στη μελέ­τη της φυσι­κής συνα­ντά­με διά­φο­ρα φυσι­κά μεγέ­θη. Για κάποια από αυτά είναι αρκε­τό να γνω­ρί­ζου­με την τιμή τους. Για κάποια άλλα όχι. Με βάση αυτό το κρι­τή­ριο, τα φυσι­κά μεγέ­θη που ανή­κουν σε δύο μεγά­λες κατη­γο­ρί­ες:…
Read more

ΕΟΚ: το εργα­στή­ριο της φυσα­λί­δας

Ένα παρά­δειγ­μα κίνη­σης με στα­θε­ρή ταχύ­τη­τα. Εδώ θα βρεις ένα ανα­λυ­τι­κό φύλ­λο εργα­σί­ας που συνο­δεύ­ει το εργα­στή­ριο της ευθύ­γραμ­μης ομα­λής κίνη­σης, για το δεύ­τε­ρο κεφά­λαιο της φυσι­κής της Β Γυμνα­σί­ου. Πρό­κει­ται για τη γνω­στή άσκη­ση της φυσα­λί­δας του αέρα που δημιουρ­γεί­ται σε έναν κλει­στό σωλή­να και κινεί­ται όταν τον τοπο­θε­τού­με με κλί­ση ως προς το…
Read more

Χελωνάκι

The turtle goes round — το χελω­νά­κι στρι­φο­γυ­ρί­ζει

Ένα χελω­νά­κι κάνει κύκλους και μας δίνει μια δια­φο­ρε­τι­κή άσκη­ση για τη μετα­τό­πι­ση και το διά­στη­μα. Όπως έχεις μάθει στα μαθη­μα­τι­κά, το μήκος Κ ενός κύκλου βρί­σκε­ται με εφαρ­μο­γή του τύπου: Κ = 2πr, όπου r, η ακτί­να του κύκλου και π = 3,14. Ο Λάκης, το χελω­νά­κι, κινεί­ται σε κυκλι­κή τρο­χιά ακτί­νας r =…
Read more

Μαθαίνω τις δυνάμεις: επανάληψη

Μαθαί­νω τις δυνά­μεις παί­ζο­ντας

σωστό ή λάθος Κάνε μια μικρή επα­νά­λη­ψη στις δυνά­μεις και τους νόμους του Νεύ­τω­να, παί­ζο­ντας ένα ευχά­ρι­στο παι­χνί­δι σωστού/λάθους! Καθώς γυρί­ζει η κορ­δέ­λα, φέρ­νει μαζί της προ­τά­σεις που πρέ­πει να απο­φα­σί­σεις αν είναι σωστές ή λαν­θα­σμέ­νες. Όταν τελειώ­σει το παι­χνί­δι μπο­ρείς να δεις το σκορ σου. Καλή επι­τυ­χία! Δοκί­μα­σε τις γνώ­σεις σου Εδώ μπο­ρείς να…
Read more

θέση, μετατόπιση, διάστημα

Εφαρ­μο­γές στη θέση, τη μετα­τό­πι­ση και το διά­στη­μα

Εδώ μπο­ρείς να βρεις εφαρ­μο­γές για την εμπέ­δω­ση των φυσι­κών μεγε­θών θέση, μετα­τό­πι­ση και διά­στη­μα καθώς και της έννοιας της τρο­χιάς, σχε­τι­κό animation και ηλε­κτρο­νι­κό quiz επα­νά­λη­ψης. ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΒΛΙΟ 2.1 Περι­γρα­φή της κίνη­σης ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ (από τον ιστό­το­πο Φυσι­κή και Φωτο­γρα­φία) Στην ακό­λου­θη εφαρ­μο­γή βλέ­πεις έναν άνθρω­πο που κάνει πατί­νι. Με αυτήν μπο­ρού­με να μελε­τή­σου­με την…
Read more

μέση ταχύτητα

Η μέση ταχύ­τη­τα στην καθη­με­ρι­νή μας ζωή

Πώς μπο­ρού­με να μετρή­σου­με τη μέση ταχύ­τη­τα στην καθη­με­ρι­νό­τη­τά μας; Για παρά­δειγ­μα, πώς βρί­σκου­με τη μέση ταχύ­τη­τα με την οποία κινεί­ται ένα αυτο­κι­νη­τά­κι που σπρώ­χνου­με πάνω στον πάγκο εργα­σί­ας του εργα­στη­ρί­ου; Ποια είναι η ταχύ­τη­τά μας όταν τρέ­χου­με στην αυλή του σχο­λεί­ου ή το γυμνα­στή­ριο; Εδώ θα βρεις ένα φύλ­λο εργα­σί­ας για μία σχε­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα…
Read more